Menu Statistics
Right Bottom Statistics

Right Bottom

Forums

Dyslexie

 

Dyslexie

Příspěvekod administrator » úte 28. led 2014 6:33:12

Přibližně 35-40% lidí s dyslektickými obtížemi trpí poruchou zraku, které se projevují jedním nebo více z následujících způsobů:

Rozmazané písmena nebo slova, která jsou rozostřena.
Písmena se pohybují, chvějí, třesou nebo obrací.
Slova nebo písmena se lámou a vypadají zdvojeně.
Objevují se bolesti hlavy z čtení.
Je snazší číst velké, široce rozložené písmo, než malé a přeplněné stránky.
Obtížnost s orientací celé stránce.
Při pohledu na stránku se objevuje rozrušenost nebo přecitlivělí na jasné světlo.

V některých případech některý z těchto příznaků může významně ovlivnit schopnost čtení. Čtení může být velmi únavné. Samozřejmě, dítě nemusí poznat, v čem je problém, protože nezná jiný způsob, jak je možné vidět text.

Mnoho dyslektiků je citlivých na oslnění bílým pozadím na stránce, bílou tabuli nebo na obrazovkou počítače. To může udělat čtení textu mnohem těžší.

Použití pastelově barevného pozadí může zmírnit tento problém, mohou pomoci jak barevné filtry nebo barevná skla na čtení.
Lidé s problémy se čtením někdy mají slabost v oční koordinace nebo ostření a oční lékaře může doporučit léčbu to s oční cvičení nebo brýle. Pokud jsou přítomny tyto problémy, by měly být přednostně detekovány a ošetřeny.

Výzkum ve Velké Británii a v Austrálii ukazuje, že lidé, kteří potřebují barevné filtry, aby byl odstraněn vizuální stres, musí mít přesně tu správnou barvu. Mnoho optometristů používá speciální nástroj, Intuitivní kolorimetr, který určit přesnou barvu nezbytnou pro barevné brýle.

Web: http://www.s4clp.org
Web: http://www.crossboweducation.co.uk
BDA Shop se zásobou široké škály barevných krycích vrstev
Web: http://www.bdastore.org.uk/visual-aids/
http://www.bdadyslexia.org.uk/about-dys ... lexia.html
administrator
Administrátor
 
Příspěvky: 4566
Registrován: sob 17. pro 2011 17:26:05
 

 

Re: Oči a dyslexie

Příspěvekod administrator » úte 28. led 2014 6:35:37

Dyslexie a její terapie psycho-kineziologií

Dyslexie je velmi častá porucha čtení a správného psaní, která se ještě dnes často rozpoznává u dětí příliš pozdě. Děti, které trpí touto poruchou, jsou často velmi inteligentní, ale často skončí - díky nedostatečnému chápání této nemoci - ve zvláštní škole nebo později v nepřiměřeně špatně placeném zaměstnání.

Tyto děti mají částečně bizardní vizuální zážitky, když se dívají do knihy a pokoušejí se identifikovat písmena; ale nemají odvahu mluvit o těchto zážitcích se svými rodiči. Tištěnou stránku vidí např. jako kouli a rozeznají jen několik písmen ve středu. Někdy se jim všechno jeví rozmazané a páté přes deváté, nebo jsou chvíli schopny číst, ale potom jsou unavení, mají závratě nebo je bolí hlava.

Léčba je jednoduchá, efektivní a finančně nenáročná. Podle mně tato metoda přirozeně vyplývá z psycho-kineziologie a skutečně se velmi osvědčila. V USA ji dnes používají i další terapeuti. Nejslavnější průkopnicí této metody je Helena Irlingová z Kalifornie.

Léčba probíhá následujícím způsobem:
I. krok
Dítěti předložíme jednoduchý text s obrázky za dobrých světelných podmínek (žádné zářivky).
2. krok
Nasazujeme mu po řadě barevné brýle. U každých brýlí dítě požádáme, aby popsalo obrázky nebo aby přečetlo nějaká místa v textu. Je také důležité, jednoduše se dítěte zeptat, s kterými brýlemi se mu nejlépe čte nebo prohlíží.

3. krok
Barevné brýle, se kterými dítě nejlépe vidělo, by mělo nadále používat při každém čtení nebo psaní. Často se stane, že dítě začne okamžitě číst!

Připadá vám to příliš jednoduché? Vyzkoušejte si to sami pro sebe a nechtě se překvapit. Při dlouhodobé terapii je třeba provést ještě další kroky.

a) V obchodě s fotografickými potřebami si opatřete monochromatickou barevnou fólii ve stejné a podobné barvě jako jsou brýle. Fólii položte na text. Fólie jsou průhlednější než brýle a propouštějí více světla; zvláště indigové brýle jsou hodně tmavé. Najděte si fólii, která propouští nejvíce světla, která vykazuje stejný efekt "okamžitého čtení" a má přesně tu správnou barvu.

b) Dejte si u optika udělat barevné brýle v identickém barevném tónu a se stejnou barevnou frekvencí.

Léčba by se v tomto místě dala považovat za skončenou. Aby léčba byla definitivní a aby člověk nebyl závislý na barevných brýlích nebo fólii, navrhuji následující kroky:

a) Psycho-kineziologickou léčbu dítěte a rodičů. Já doporučuji napřed somatický nástup prostřednictvím očí. Sezení zakončit metodou očních pohybů nebo barevných brýlí. BDK zodpovídající za dyslexii se často nachází v prenatálním období nebo v minulém životě.

b) Objasnění biochemické komponenty. Doporučuji analýzu vlasu díky, které lze zjistit nedostatek stopových prvků a analýzu aminokyselin.

c) V těchto případech se osvědčila kineziologická technika nazývaná výchovná kineziologie (Edu-K). Odpovídající kurzy probíhají v Institutu aplikované kineziologie v Kirchzartenu.

Tato terapie funguje u dospělých dyslektiků stejně dobře jako u dětí. I Dosud není známa žádná rychlejší, jemnější metoda, jak těmto lidem pomoci. Pro její realizaci není třeba žádné další odborné znalosti. Prosím čtenáře, přátele, rodiny, učitele, psychology a jiné terapeuty, faráře atd., aby na metodu upozorňovali, protože PK v této oblasti nabízí skutečně revoluční objev a doufejme, že se ji podaří zveřejnit prostřednictvím sdělovacích prostředků.

Dr. Dietrich Klinghardt - Učebnice psycho-kineziologie, nakladatelství Alternativa
administrator
Administrátor
 
Příspěvky: 4566
Registrován: sob 17. pro 2011 17:26:05
 

 

Re: Dyslexie

Příspěvekod administrator » stř 11. bře 2020 8:31:57

Kdo je vlastně dyslektik?

Porucha funguje jinak, než jsme si doposud mysleli
Podle studií je to, co drží mozek dyslektika zpátky, rychlá ztráta implicitní paměti, tedy nevědomé ukládání informací

Dyslexie nepředstavuje jen potíže se čtením nebo jazykem. Jde o něco zásadnějšího, konkrétně o to, nakolik se mozek dokáže přizpůsobit tomu, co právě pozoroval. Lidé s dyslexií mají podle dvou nedávno zveřejněných studií obvykle menší plasticitu mozku než běžná populace.

Přestože studie měřily mozkovou aktivitu lidí dvěma různými způsoby a při plnění různých úkolů, vědci na Hebrejské univerzitě v Izraeli i odborníci z MIT zjistili, že mozky dyslektiků se příliš nepřizpůsobily na opakované podněty, a to včetně slov, hudebních tónů a tváří.

NEZPRACOVANÉ INFORMACE
Obě skupiny vědců zjistily, že lidé s dyslexií rychleji zapomínají na nedávné události. Tento typ paměti se nazývá implicitní paměť a zahrnuje vlastně vše, co si člověk zapamatuje nevědomky. Vzhledem k tomu, jak rychle implicitní paměť dyslektiků mizí, se jejich mozky tolik nepřizpůsobují opakovanému čtení nebo poslouchání. Což je možná důvod, proč je pro jejich mozky obtížnější zpracovat slova, která čtou.

Lidé s dyslexií výhody opakovaného tónu nebyli schopni tolik využívat. Pokud byl tón opakován do tří sekund, pomohlo jim to, po devíti sekundách už ne.

Lidský mozek má obecně prospěch z opakování, protože souvisí s tím, co jste už zažili – je to třeba tón, který jste už slyšeli, nebo obličej, který jste předtím viděli. Vědci to mohou potvrdit měřením odezvy mozku pomocí elektroencefalografie (EEG), neinvazivního způsobu měření mozkové aktivity pomocí elektrod přiložených na pokožku hlavy. Podle měření EEG se mozkové reakce lidí snižují, když uslyší něco, co už dříve slyšeli. Mozek se díky opakování zefektivňuje, o té informaci už něco ví, takže nemusí zaznamenávat všechny její detaily tak přesně. Lze to demonstrovat na jednoduchém příkladu: Když vidíte zvíře, hned víte, že je to pes, aniž byste museli analyzovat všechny parametry, které z něj dělají psa. Mozek dokáže rozpoznat psy, protože jsme je už viděli.

OPAKOVANÉ TÓNY A VĚCI
Ve studii na Hebrejské univerzitě vedené profesorkou Merav Ahissarovou dali vědci svým objektům hudební úkol, zahráli dva tóny a ptali se, který je vyšší. Předchozí výzkum zjistil, že lidé tento úkol plní lépe, když je jeden z tónů takový, který už nedávno slyšeli. Ukázalo se, že lidé s dyslexií výhody opakovaného tónu nebyli schopni tolik využívat. Pokud byl tón opakován do tří sekund, pomohlo jim to, po devíti sekundách už ne.

Proč je dyslexie patrná hlavně při čtení, když ovlivňuje i jiné typy vzpomínek?

Studie MIT vedená Johnem Gabrielim zaznamenala podobné výsledky prostřednictvím jiného experimentu. Gabrieli používal funkční magnetickou rezonanci (fMRI) k měření mozkové aktivity lidí na základě změn průtoku krve v jejich mozcích. Gabrieliho tým nevyužil tóny, ale prostě předložil lidem opakované věci, včetně mluvených slov, psaných slov, tváří a běžných předmětů, jako jsou stoly nebo židle. Během tohoto experimentu ukázala nervová aktivita dyslektických lidí menší adaptaci.

Podle Gabrieliho to bylo překvapivé zjištění, protože lidé s poruchami čtení obvykle nemají žádné problémy s tvářemi nebo předměty. Tým je dále zvědavý na to, zda se účinky dyslexie projevují na plasticitu mozku i pro jiné smysly, než je sluch a zrak, třeba hmat a čich.

PROČ JE ČTENÍ NEJTĚŽŠÍ?
Obě tyto studie nám pomáhají lépe porozumět tomu, jak funguje dyslexie, a protože obě studie přinesly stejný výsledek s různými metodami, je jejich výstup přesvědčivější než v případě jediného experimentu. Zároveň pak vyvolávají klíčovou otázku: Proč je dyslexie patrná hlavně při čtení, když ovlivňuje i jiné typy vzpomínek? Jedna z teorií tvrdí, že je to kvůli tomu, že čtení je prostě obtížný úkol. Během evoluce člověk trénoval rozpoznávání věcí či tváří, četl až posledních několik stovek let. Rozpoznávání věcí a tváří jako procesy může být díky delší evoluci zajišťováno alternativními způsoby, které se pro čtení ještě nevyvinuly.

Merav Ahissarová i John Gabrieli jsou nadšeni, protože jejich výzkumy otevírají novou etapu studie dyslexie, a možná v budoucnosti pomohou i jejímu léčení, například možnými pilulkami na podporu plasticity mozku. To by navíc přineslo mnohé etické otázky. Pokud by se dyslexie týkala pouze čtení a jazyka, nedala by se zkoumat na zvířatech. Právě plasticita zvířecích mozků je už ale cílem mnoha bádání a neurovědci o ní vědí poměrně dost.
https://www.flowee.cz/clovek/7277-kdo-j ... -internetu
administrator
Administrátor
 
Příspěvky: 4566
Registrován: sob 17. pro 2011 17:26:05
 


Zpět na Pomoc při specifických poruchách

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

Forums Bottom
cron